Dne 5. ledna 2022 vláda schválila mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví týkající se pravidelného preventivního testování zaměstnanců. Na jeho základě jsou zaměstnavatelé od 17. ledna 2022 povinni zajistit pravidelné testování svých zaměstnanců na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 prostřednictvím antigenního testu (RAT) určeného pro sebetestování.

Testování má probíhat dvakrát za týden, a to tak, že následující testování zaměstnance proběhne nejdříve třetí den od testování předchozího. V případě, že některý ze zaměstnanců není přítomen na pracovišti v den pravidelného testování, provede se jeho testování v den jeho příchodu na pracoviště.

Kdo se nemusí testovat

Jedná se o zaměstnance, kteří:

  • se na svém pracovišti nesetkávají se třetími osobami,
  • nevykonávají práci na pracovišti,
  • podstoupili v posledních 72 hodinách RT-PCR test s negativním výsledkem,
  • podstoupili v posledních 24 hodinách rychlý antigenní test, který provedl zdravotnický pracovník, s negativním výsledkem,
  • podstupují pravidelné preventivní testování u jiného zaměstnavatele.

Tyto skutečnosti jsou zaměstnanci povinni prokázat digitálním certifikátem nebo potvrzením vystaveným poskytovatelem zdravotních služeb, příp. písemným potvrzením od zaměstnavatele, u kterého zaměstnanec podstupuje preventivní testování.

Odmítnutí podstoupení testu

Osoby, které se odmítnou testovat, budou neprodleně zaměstnavatelem nahlášeni místně příslušnému orgánu veřejného zdraví (krajské hygienické stanici).

Dále pro takové osoby platí po odmítnutí testu povinnost:

  • nosit respirátor třídy FFP2 nebo jiný obdobný ochranný prostředek dýchacích cest (bez výdechového ventilu) s min. účinností 94 % po celou dobu přítomnosti na pracovišti,
  • dodržovat rozestup alespoň 1,5 m od ostatních osob, pokud je to vzhledem k povaze práce možné,
  • stravovat se odděleně od ostatních osob; po dobu konzumace potravin neplatí povinnost nosit ochranný prostředek dýchacích cest. Zaměstnavatel je povinen zajistit omezení setkávání osob, kterých se nepodrobili testu s ostatními osobami na nezbytnou míru.
Evidence provedených testů

Zaměstnavatelé jsou povinni vést evidenci provedených testů pro kontrolní účely. Evidence má obsahovat:

  • datum testování,
  • jméno a příjmení testované osoby,
  • datum narození testované osoby,
  • číslo pojištěnce a název zdravotní pojišťovny,
  • výsledek testu.

Tyto informace musí zaměstnavatelé uchovávat po dobu 90 dnů.

Postup v případě pozitivního výsledku

Zaměstnavatel musí pozitivní zaměstnance nahlásit příslušné KHS (Krajské hygienické stanici). Učiní tak pomocí webové aplikace https://samotestovani.uzis.cz/, do které se přihlásí přihlašovacími údaji do datové schránky. Učinit tak musí do 24 hod. od provedení testu pro každého zaměstnance.

Po nahlášení pozitivně testovaného zaměstnance prostřednictvím formuláře bude zaměstnanci nařízena karanténa a pokud se na tom zaměstnavatel a zaměstnanec dohodli (a uvedli tak ve formuláři!) tak i eNeschopenka. Toto se děje automaticky, zaměstnavatel musí pouze správně vyplnit formulář ve webové aplikaci s následujícími údaji: